2019. április 10., szerda

Húsvéti tojástartó



Ennek a tojástartónak az életre alkotása úgy kezdődött, hogy találkoztam ezzel a rizspapírral:
Beleszerettem :) Majd kifundáltam mit készítsek belőle. Így esett a választásom erre a tojástartóra.
Ennek a húsvéti dísznek az elkészítése során rengeteg közkedvelt alapanyagot és technikát használtam. Nevezetesen, a teljesség igénye nélkül:
- decoupage technika
- repesztés
- csipkekészítés
- fröcskölés
- mohahatás paszta
- rozsdásítás

Az első lépés, hogy a tojás mindkét felét lefestettem zuzmózöld dekorfestékkel. A dekorfestékeket nagyon szeretem. Nagyon jól fednek, könnyen kenhetőek, és még vissza is csiszolhatóak. Én két rétegben kentem le a tojást, és mindkét festés után megcsiszoltam picit a felületet.
Miután megszáradt a második réteg festék is, a tojás egyik oldalára rádecoupagoltam a nagy kakas mintáját. A kakast pontosan kivágtam a rizspapírból, rátettem oda, ahova szerettem volna, hogy kerüljön, és a papír felett (tehát a minta alá nem kentem decoupage lakkot), és a papír mellett átkentem az egész tojást matt decoupage lakkal. (Az ecsetet a minta közepétől a széle felé húztam) A lakk teljes száradása után fogtam egy durva szőrű ecsetet, belemártottam vízbe, majd földbarna matt akril festékbe (éppen hogy beleérintettem). Ezután papírtörlőn picit lehúztam az ecsetet, és spriccelő mozdulatokkal telespricceltem a tojást festékkel.

A tojás egyik fele kész is, jöhet a másik oldal :)
Miután már itt is megszáradt második réteg festék, itt is jöhetett a decupage. A tojásnak erre az oldalára is rádecoupageoltam a rizspapírból kivágott (pontosan körbevágtam) két pici mintát matt decoupage ragasztóval. Jelen esetben mindegy, hogy selyemfényűt, vagy mattot használunk, mert meg lesz repesztve a tojásnak ez az oldala.


Miután megszáradt a decoupage lakk, a repesztés következett. A közkedvelt finomvonalas repesztőlakkot használtam. Ez egy kétfázisú repesztőlakk. Először az első, majd a második fázist kell felkenni a felületre. Nagyon fontos, hogy hagyjuk megszáradni az első fázist (magától, nem szabad hajszárítóval, hőlégfúvóval gyorsítani a folyamatot), mielőtt a második fázist felkennénk (a második fázist már hajszárítózhatjuk, de azt is óvatosan, nehogy megégessük a felületet, illetve figyeljünk, mert minél több meleg levegő éri, annál jobban reped)


Miután megszáradt a repesztőlakk, halványan láthatóak lettek a repedések. Ahhoz, hogy ezek a repedések szépen megjelenjenek, umbra antikoló pasztát használtam. A pasztát puha pamut ruha segítségével dörzsöltem a repedésekbe, a felesleget pedig szintén - még száradás előtt - egy puha pamut ruhával letöröltem. A finomvonalas repesztőlakk második fázisa NEM szárad vízállóra, így a felületet mindenképp célszerű oldószeres lakkal lekenni. Én fényes oldószeres lakkot használtam. A lakk száradása után ezt az oldalt is lespricceltem földbarna matt akrilfestékkel.

A repesztőlakkok fázisainak száradása közben elkészítettem a csipkét is. Nem volt szükségem másra, csak modellező pasztára és szilikon formára. Egy műanyag kenő lap vagy kártya segítségével kenjük bele a pasztát a szilikon formába. Nagyon kell figyelni, hogy a mintán kívül ne legyen paszta (jól szedjük vissza a kártyával), mert a paszta ott is meg fog száradni, és a mintánk úgy nem lesz szép. 
Majd ezután hagyjuk száradni. (A száradási idő függ a minta vastagságától) 
Miután teljesen megszáradt a paszta, óvatosan szedjük ki a formából. Ugye milyen gyönyörű lett? :)
Ezután én berozsdáztam a csipkét. Ehhez a rozsda hatás festék szettet használtam. Nem kell mást tenni, mint kemény szőrű ecsettel a 4 színt felváltva pacsmagoló mozdulatokkal felvinni a felületre. Szerintem itt könnyebb dolgunk van, ha egy festékkeverő palettára kinyomkodjuk a színeket, amiket használni szeretnénk, és onnan könnyen tudjuk használni a festékeket.



Miután megszáradtak a festékek a csipkén, és az oldószeres lakk is majdnem megszáradt (még picit ragadjon) nyomkodjuk bele a csipkét a lakkba. 
A lakk teljes száradása után a vizes, durva szőrű ecsetemet földbarna matt akrilfestékbe mártottam, egy papírtörlőn leittam a festék nagy részét, majd spriccelő mozdulatokkal ráspricceltem a festéket a tojásnak erre az oldalára is.
Kész is a tojásunk. Jöhet az alapja a tartónak.

A tojástartót szintén rozsda hatás festék szettel rozsdásítottam a már leírt módszerrel, azzal a különbséggel, hogy itt a festékek alá-közé 3D porból is szórtam. A por segítségével érjük el azt a hatást, hogy nem lesz egységesen sima a felület, hanem itt-ott rücskösebb lesz, mint a valódi rozsda is. (az alappal egy időben a 4 "lábat" is berozsdásítottam)
A festékek száradása után következett a mohásítás. Megmondom őszintén először használtam a moha pasztát, így nagyon izgultam, hogy fog sikerülni.
A moha hatás pasztából mind a két színt használtam. A pasztákat durva szőrű ecsettel vittem fel, felváltva a két színt, majd picit megpacsmagoltam őket, hogy a szálakat "kihúzzam". Nem kell vastagon felvinni a pasztákat, mert akkor nagyon meg fognak puffadni. A még nedves pasztákba szórtam zöld bársonyport, így aztán igazán valóságos hatást érhetünk el. Miután felvittük a pasztákat és a bársonyport a felületre, úgy ahogy szeretnénk, hőlégfúvóval fel kell puffasztani. (Nem kell megvárni a száradást)

Ezen a képen jól látszik, hogy még nagyon határozottak a körvonalak. Ezen lágyítottam picit. Fogtam a fenyő zöld, olíva zöld és az almazöld matt akrilfestéket, és a paszták közötti részt itt-ott bepacsmagoltam, valamint a paszták tetejét is, hogy még élethűbb képet kapjak.
El is készültünk a húsvéti tojástartóval! A végén még annyit hozzáfűznék, hogy a tojás alján a két pici pöcökre - ha lehet - kevés anyag, vagy semennyi se kerüljön, hogy bele tudjuk majd állítani az alapba.  Már csak meseszép tojásokat kell festeni bele! :)


Jó alkotást mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése