2012. augusztus 28., kedd

Kétfázisú repesztés fa alapon - szőlős vágódeszka

Lassan itt az ősz, a szüret ideje. Gondoltam egyet, és  próbáltam erre hangolódva készíteni egy kis apróságot, melyen bemutathatom a kétfázisú repesztést. 
A következőkben ennek a vágódeszkának az elkészítését fogom bemutatni, mely kétfázisú repesztőlakkal készült. 
A kétfázisú repesztés lényege, hogy két színtelen lakkréteget kell egymásra kenni, majd a második lakkréteg reped meg. Az antik hatást úgy érjük el, hogy a repedésekbe antikolópasztát, olajfestéket, patinát vagy akrilfestéket kenünk.
A kétfázisú repesztéssel elérhetjük, hogy maga a minta is "megrepedjen", mivel a lakkrétegek színtelenre száradnak, ezért a minta jól látható a lakkrétegek alatt is. 

A szőlős vágódeszka elkészítéséhez szükséges alapanyagok:
- Fa vágódeszka
- Szőlő mintás rizspapír
- Decoupage ragasztólakk
- Kétfázisú repesztőlakk
- Antikoló paszta - umbra

Az első lépés, hogy a rizspapírból a mintát tépjük ki, majd a decoupage ragasztólakkal ragasszuk fel a vágódeszkára!A rizspapírral könnyebb dolgozni, mint a szalvétával, vastagabb, ezért nehezebben szakad, de azért legyünk óvatosak! 

 A decupage ragasztólakk száradása után jöhet a repesztőlakk első fázisa. Fontos, hogy a repesztőlakkot ne kenjük túl vékonyan, mert akkor nem reped meg!
 Az első fázis száradása után jöhet a második fázis! A második fázist se kenjük fel vékonyan, mert akkor nem, vagy csak nagyon picit reped meg a lakk. Fontos még tudnunk, hogy amilyen irányba kenjük a lakkot, olyan irányba fog repedni a lakk. Én inkább apró "pacsmagoló" mozdulatokkal vittem fel a lakkot, szerintem így szebben reped. (Szokták úgy is, hogy miután felkerült ecsettel a lakk, még kézzel "elhúzzák" a lakkot, hogy ne legyen olyan szabályos a repesztés.)


A lakk teljes száradása után láthatóvá válnak a repedések. Nem tudom mennyire adja vissza a kép, de próbáltam lefotózni, hogy milyen a felület, ha még nem emeltük ki a repedéseket. Nagyon halványan, de látszik, hogy megrepedt a lakk.

Ahhoz, hogy a repedések szépen látszanak, a repesztőlakk teljes száradása után dörzsöljük bele az antikolópasztát a repedésekbe. Én ronggyal, vagy az ujjammal szoktam. Majd a felesleget töröljük vissza egy papírtörlővel.
 


Elkészült a szőlős vágódeszkánk. Már csak egy megfelelő helyet kell keresni neki - talán egy szőlősgazda pincéjében jól mutatna! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése